Към полунощ кръчмата се изпразва . Мъжете един по един и на групи се изнизват и потъват в мрачината на калните Мамулювски улички. Песните : “Юрдан се не плаши “ и “Крушовене-Крушовене” постепенно утихват ;утихва и кучешкият лай.
Дядо Тоню – предпоследният от компанията – жилав дребен старец , става решително и тананикайки собствените си музикални произведения “на бърна” се отправя към изхода, където , преодолявайки безгрешно всички препятствия , също изчезва.
Последен на масата остава Чикчирика. Той ту задрямва , ту внезапно се ококорва и отпива решително от полупразната бутилка .На кръчмарят му омръзва да чака и започва да нервничи.
- Хайде , байно обирай си крушите, оти вече затваряме дюкяна !
Не последва никаква реакция . Чикчирика е като гипсиран и ни шава , ни говори.
- Хайде приключвай с ракията , че да ходим да спим.- повтаря раздразнено кръчмарят- млад мъж- наскоро назначен – син на стария кръчмар- излязъл в пенсия. –Утре ела да си допиеш.
Никаква реакция. Чикчирика е напълно изключил.
Накрая младокът не издържа , пипва “юнака” с едната ръка за яката , с другата –за дъното на гащите /келнерската хватка/ и го помъква навън.
Ала Чикчирика не е вчерашен. Той се вкопчва за масата и кръчмарят го влачи заедно с нея.
- Пусни , бе , пусни веднага масата!- крещи гневно той.
- Не! Никогиш!- отговаря непоколебимо юнакът- Другарят Ленин е казал да се държим здраво за масите…
Канцеларията на ТКЗС-то. Полунощ.
Кметът , партийният, председателят на ТКЗС , агрономът, ветеринарният лекар, комсомолският секретар, двама полевъдни бригадири, един животновъден бригадир, още двама-трима местни партийни другари и един отговорен партиен другар от областния град заседават. Всъщност, заседанието се провежда пред една огромна софра, отрупана с мръвки, кокали бутилки и чаши.
Започнала е заключителната част и другарите –здраво подквасени – припяват революционни и партизански песни. “Партизан за бой се стяга “..и т.н. По едно време в една от паузите на революционния грохот ,навън се чува припрян кучешки лай. Партийният дава знак и всички млъкват и се ослушват. Гюрултията навън става все по- ожесточена. Чува се джафкане, ръмжене
тракане на челюсти ,трошене на кокали, вой и квичене.
- Мамка му- произнася кмет Пейчо- кучетата са погнали някого . В ТКЗС-то трябва да е проникнал враг.
Другарите се облещват и се хващат за оръжието .
- Може да е някой империалистически агент- добавя партийният.
- Другари, да бъдем бдителни!- вдига палец градският партиен бос- Ние ще победим.
- Венсеремос!- крещи въодушевено комсомолският- голобрадо дебилче , който пие само лимонада , но това не му пречи да е по- замотан от останалите -Но пасаран!..
Гюрултията се приближава и всички се втурват навън с извадено оръжие, заемайки кръгова отбрана. На мъждивата светлина на прозореца в дъното на двора се забелязва голямо рошаво кълбо от кучета, вкопчени в нещо –черно и рошаво , което също лае и хапе ожесточено. От време на време някое от псетата побягва с жалостиво квичене и се скрива в тъмнината . Едно се втурва квичейки, в канцеларията с отгризнато ухо и цялото окървавено и оръфано.
- Мурджо, това ти ли си?- извиква ветеринарният ,като успокоява скимтящото псе- Бре, мамка му, виж какво го е направил. Какъв ли ще да е този дзвяр?
Постепенно глутницата оредява . Едно по едно кучетата побягват ,квичейки от ”полесражението”, зарязвайки фронта открит. Остава само победителят- големият рошав “дзвяр”.
- Бря, каква стана тя- мечка е- стреляйте!-извиква кмет Пейчо и гръмва с пищова към рошавото нещо. Другите също откриват огън.
“ Онова нещо “ се спира на няколко крачки в тъмнината , изглежда ги свирепо през рунтавите вежди и извиква гръмогласно.
- Бря, Пейчо, мамка ви и копелета комунистически, оти си хабите джепането! Мене на фронта французите с топове и картечници не можаа да ме утрепят , та вие ли- с тези пльоскала!
Всички разпознават дядо Тоню –тъпана и мигом изтрезняват .
- Бря ,мааму стара, кво щеиме да направим ! Ама какво правиш тук посред нощ, бе човек?- вика бай Ристьо- председателят на ТКЗС- за малко да те простреляме..
- Ждъ ма простреляте , ама другия път- изрепчва се дядо Тоню и се омъква в канцеларията. Той е целият оръфан , окъсан и оглозган . От кожуха му висят парцали .
Само очите му святкат и мустаците му потрепват зловещо . В устата му се виждат едри пожълтели зъби , които все още стискат парче от кучешка опашка.
Той изплюва опашката на пода , изсеква се и изрича ядосано :
- Дойдох тук да си нахраня коня и да го почистя , щото тия цигани , дето сте ги назначили за животновъди нито го зобят както требе , нито го сайдисват. Така си лежи върху лайната , заваллията.
И заключава наставнически:
- Едно време в казармата фелдфебелът само да забележеше в конюшнята по земята конски фъшкии, туряше ги в каската на дневалния и му я нахлупваше на главата . Така като ви гледам вас- всичките- хайлязи с хайлязи комунистически – по една каска с фъшкии ви са малко. Само дето зяносвате на ората имота и добитъка.
…И сте седнали тук да плюскате и да пиете без мене . Такова нещо в това село още не се е чувало , нито виждало.
При тези строги думи дядо Тоню сяда решително на софрата пред слисаните погледи на компанията , придърпва към себе си пълната кана с искрящо червено вино , а с другата ръка набучва на вилицата една едра пържола.
В кръчмата една компания пийнали мъже тихо си приказват . Очевидно става въпрос за някакъв заговор.
- Море моята Тина напоследък много често започна да оди на черкова да се причестява –споделя единият от групата –опърпан , брадясал селянин с мазен каскет.
- И моята Кина- също – подкрепя го съчувствено съседът му – имала много грехове.
- Ами и моята –допълва третият- той попът много умеел да опрощава греховете.
- Тя таа работа –гали ба- ми се види малко сумнителна- обажда се голобрад червендалест селянин- ждъ требе да я проверим.
- Искаш да кажеш , че попът май ,май…такова…-поглежда го подозрително другият отсреща.
- Аха- баш това искам да кажа – потвърждава кьосето- нефелна ми се чини работата.
Последният от групата –едър разплут селянин – нищо не казва Само поглежда кръвнишки ,
изпсува през зъби и излиза навън кандилкайки се , без да си плати сметката.
- Какво му става на тоа?- промърморва учудено единият.
- Казва ли ти някой – вдига рамене другият.
- Море тя жена му комай нещо е надула корема.
- Че какво от това? Да е живо и здраво! Да е хаирлия!..
- И аз така викам, само че той се върна от затвора преди няколко дена.
- Аха…
Те се споглеждат съчувствено.
- Много сумнителен е тоа поп- подхваща отново първият.
- Руча блажно и по велики пости – констатира вторият.
- И вино без луканки не пие…
- И чете евангелието отзад – напред.
- Хич не му е чиста работата .
- Ждъ требе да го проверим.
Малко по- късно в черквата влиза тантуреста селянка със забрадка, като навежда свенливо глава прикривайки лицето си. Поп Дончо е сам в криптата. Той отпива блажено от бутилката и отхапва поредното парче луканка. Физиономията му е разцъфнала от блаженство. Носът му и още по- червен от обикновено , а очите му лъскат .Личи си , че е пийнал здравата. Наоколо се търкалят празни бутилки. Когато селянката се появява , физиономията му съвсем разцъфтява.
- Идваш тъкмо навреме , чадо- изтананиква той и грабва евангелието- Господи, помилуй!
Селянката се приближава боязливо и се оглежда.
- Ела, ела , не страхуй ся -подканва любезно поп Дончо –ела насам при дяда ти поп. Кажи сегинка какво има , чадо.
- Ами ,дядо попе- измяучва жената с тънък гласец- грешна съм.
- Нищо , чадо нищо – успокоява я той с блага усмивка - сегинка дядо ти поп ще ти изкара всичките грехове. Я ела тук! Още по- насам . Целуни сега евангелието . Кажи сега :”Господи помилуй!”
Докато тя се усети, отгоре се спуска клюсата и главата остава заклещена от другата страна..
Тя се дърпа подплашено , но усилията остават напразни. Главата все повече се заклещва а задникът безпомощно стърчи .
В това време забрадката се изхлузва е се оказва , че тя не е “тя “, а е той- онзи голобрад селянин от компанията в кръчмата , който пръв се бе усъмнил в “негово светейшество “поп Дончо.
Последният не забелязва промяната и заобикаля отзад , все така кръстейки се благочестиво.
Онзи започва да вика и да псува.
- Абе, дядо попе, мамка ти ,аз съм мъж…
- Чадо – отговаря със съчувствена въздишка поп Дончо- Трябва да прогоним нечестивия…
- Попе, спри, мъж съм !- вика кьосето и главата му , останала безпомощно от другата страна на паравана, става все по-червена . После очите му се ококорват, вратните му жили се издуват и внезапно започва да му расте брада – дълга и черна.
Сутринта кака Нейка мете пред къщи и наднича през оградата .
Живко- по малкият брат на Кънчо кара говедата на говедаря и като я забелязва се опитва да се скрие. Само че тя е по- хитра и бързо изкача на улицата.
- Живко,- припка тя по него - Живко бре, ела какин , да ми помогнеш да преместим спалнята , че бачо ти Иван все няма време от това пусто пиене.
Живко разбира, че е попаднал в капан, но няма как да откаже . Нагонва говедата нататък и се връща при кака Нейка, като се озърта гузно и подплашено. Каката любезно го подканя:
- Ела, какин, ела! Ела тук- в спалнята.
Когато Живко влиза в спалнята, тя вече е полуразголена- как ли е успяла толкова бързо -и уж разчиства наоколо.
- Седни тук, ето тук- приканва го тя гальовно и го настанява на дивана , след което започва да мести разни предмети, да се дупи и да почиства килима , а изкусителният и задник, полуприкрит с някаква къса мантичка , уж случайно е все извит към младия гостенин , който вторачено гледа нататък , а устата му е зинала в някаква полуидиотска гримаса.
Кака Нейка забелязва въздействието и му се усмихва подканващо. Това е повече от достатъчно.
Младокът се хвърля към нея като шахън, търкулва я на килима и мигом се напъхва между чатала и.
След малко откъм стаята се чуват специфични звуци , напомнящи мяукане и мъркане.
Една сутрин в кръчмата някой забелязва, че Чикчирика го няма. После всички , които сутрин рано пият бира за изтрезняване , констатират, че Чикчирика го няма. Такова чудо не беше възможно да се случи. Всички тук знаят , че сутрин рано Чикчирика чака пред кръчмата , за да я отворят и да си поръча най –напред бира. В това отношение той е винаги пръв.
- Няма го – потвърждава за пореден път дядо Петко – требе нещо да се е случило.
- Непременно нещо се е случило- подкрепя го Гьоката от другата маса.
- Случило се е ами- обажда се дядо Балю- може да е паднал в някоя канавка .Може и да е пукнал.
- Никогиш- оборва го дядо Видю –котето . Днеска – баш на задушница, когато има толкова пиене , Чикчирика няма да умре по никой начин. Всички може да изпукат ,само не и той.
И все пак слухът , че Чикчирика е умрял постепенно надделява.
Малко по- късно през кръчмата наминава поп Дончо да се подкрепи с червено винце и създърма и потвърждава слуха:
- Предал е богу дух заваллията- обяснява той с необходимата тържественост- Сабахлен рано Таира- циганина го намерил вкочанен в канавката , като изкарвал прасетата на къра. Само на петдесетина метра от къщи паднал и не станал. За малко да го изядат прасетата. Добре , че Таира ги видял и ги разгонил с тоягата .
- Бог да го прости!- кръсти се Анкин Колю-Умря като мъж. Де всеки му такава смърт.
- Такава е божията воля – проповядва поп Дончо- всички един ден ще се явим пред всевишния.
- Аз пък докато не го видя в дупката ,не вярвам- скептично отбелязва дядо Видю – той и друг път е “умирал”.
Влиза кмет Пейчо и също потвърждава :
- Прегледа го докторът и констатира смъртта- отбелязва той- вече го зачеркнахме от списъците на кметството .След обед ще е погребението . Тялото на покойника ще бъде изнесено за поклонение в черквата.
- Абе, чини ми се че малко сте поизбързали- зарича се дядо Видю- като нищо може и да възкръсне.
- Боже , прости му!- кръсти се поп Дончо- той не знае какво говори.
Църквата на село Мамульово .
Погребението на Чикчирика.
В средата на помещението е ковчегът с тялото на покойника. Погребението е скромно. Ковчегът е обикновен – производство на фирма “Последна грижа” Има няколко букета с цветя , няколко бутилки с ракия до главата на покойника – очевидно без ракия , той и на оня свят не би отишъл- а освен това някак странно се бе разхубавил в тази поза- бабичките са почти очаровани. В ръцете му е напъхана една дебела свещ , а наоколо димят няколко по-малки лоени свещи.
Поп Дончо размахва кандилницата и каканиже неразбираеми за никого и за него самия словоизлияния на някакъв набеден църковнославянски, който би затруднил и самия Господ- бог.
Попът е видимо пиян ,но успява юнашки да запази равновесие.
Бабичките се кръстят и вият на умряло. Тук са и юнаците от тайфата на Чикчирика, откровено пияни , но с дружни усилия стоят на крака и активно се включват в ритуала.
- Бог да прости нашего приятеля – раба божи Ристьо- Чикчирика- намила непрестанно поп Дончо.
- Бог да прости Чикчирика – повтарят хорово юнаците и отпиват от бутилката, която бързо намалява.
- Олеле, бре Ристьооо!- вие бабичката на Чикчирика – Как можа по никое време да пукнеш,
бреее!…Гиди, дърти вампириноо…И менека горкана да остави-и-ш. Заради тая пуста ракияяя…
Ракия ощеее- мастикааа… Барем по- рано да беше пукнал бреее! Та и аз да се куртулисам като оратааа. Дорде бях ощеее по-младааа…друг чиляк да си намеряяя… Ами сега на дърти годиниии
за нищо веке не ставааам. И господ биля мъъ не искааа.
Бабичката още дълго кълне и нарежда. Поп Дончо фъфли баналности.
Дядо Вълю- македонеца –бежанец от Беломорието – се изрепчва да държи надгробно слово. Той е вече пиян до козирката и едва пази равновесие.
- Ристьо, Ристьо, скъпи приятелю –нарежда вдъхновено дядо Вълю- Я коги ти окам на тебека:
“Пий Ристьо, мастиката со вода!” Ти-“Не-чиста ке я пием!”
“Пий, Ристьо мастиката со вода!”
“Не, -чиста!”
Леж сега у гроб студен , майцу да ти ебем! Амин!
- Амииин!- поддържа темпото поп Дончо и размахва кандилницата с тамян току под носа на мъртвеца.
Бутилката прави още един оборот в ръцете на юнаците и съдържанието окончателно приключва.
Останалите ,които не са куснали при последното завъртане се оглеждат неспокойно.